Google pokračuje v sledovaní: Neskončí s pochybnými cookies
Google sľuboval súkromie cez lepšiu správu cookies, avšak to sa odkladá.
Reklamný gigant hovoril o odstraňovaní podpory cookies tretích strán. Sľuboval to už v januári 2020 s tým, že do dvoch rokov urobí poriadok s týmito cookies. Poriadkom sa myslí to, že vás nebudú môcť sledovať naprieč rôznymi stránkami.
Pre bežných používateľov je to horšia správa. Pre spoločnosti, ktoré inzerujú prostredníctvom Googlu, je to pozitívne. Budú môcť zbierať a využívať viac údajov, ako to po novom malo byť.
Vraj nový zážitok
Viceprezident Google, Anthony Chavez, hovorí, že Google je aj naďalej odhodlaný implementovať zásady ochrany súkromia. Zároveň to ale neznamená vylúčenie sledovacích súborov cookies. Hovorí o novom zážitku namiesto toho, aby takéto súbory úplne zavrhli. Používatelia budú môcť urobiť informované rozhodnutie v súvislosti s týmito prvkami a majú ho možnosť kedykoľvek upraviť.
Z vlastných skúseností ale viete, že úprava cookies v nastaveniach prehliadača nebýva na najviditeľnejšom mieste. Lepšie povedané – je poriadne ukrytá v záplave rôznych nastavení a potrebujete sa tam preklikať. Jednoduchšie sa to dá urobiť cez tlačidlo na riadku so zobrazenou adresou. Takto môžete upravovať povolenia stránok a cookies len pre aktuálne zobrazený web, nie hromadne.
Koho to bude zaujímať?
Z vlastnej praxe takisto viete, že mnohé hlásenia o povolení týchto súborov len odkliknete. Chcete sa rýchlo zbaviť ďalšieho vyskakovacieho okna na webovej stránke. Je však mnoho používateľov, ktorí dbajú o svoje súkromie a nepovoľujú prístup všetkým cookies, vrátane mnohých, ktoré sú v kategórii ako sledovacie.
Ak odkliknete takéto hlásenie bez toho, aby ste vyberali, ktoré spoločnosti povolíte, tieto cookies môžu byť umiestnené vo vašom prehliadači. To je bežná prax a nejde o nič výnimočné. Všimnite si to niekedy na vašej obľúbenej stránke, ktorú sledujete.
Informovaný súhlas
S tým súvisí aj pojem informovaný súhlas. Keď odkliknete povolenie cookies, v podstate dávate webovej stránke najavo, že ste o všetkom informovaní. To je však v skutočnosti len málokto.
Namiesto toho, aby Google naozaj skončil s podporou cookies tretích strán, hovorí, že poskytne nový zážitok. Ten sa ale bude týkať asi iba reklamných spoločností a firiem, ktoré prostredníctvom Google AdSense inzerujú.
Sledujú vaše zvyky
Webové stránky si o nás ukladajú mnohé informácie a často sú naozaj relevantné. Dnes už nejde len o samotné načítanie konkrétnej stránky, ale aj o to, aby sa vám zobrazila tak, ako ste si ju naposledy nastavili. Týka sa to napríklad webových aplikácií, preto cookies nemožno považovať za niečo zlé – práve naopak, často uchovávajú vaše preferencie a nastavenia stránok.
Ak by to tak nebolo, nemohli by ste používať aplikácie s vlastnými nastaveniami – každé spustenie by vyžadovalo prihlásenie a zobrazovalo by sa v predvolenom nastavení. Mnohé položky by sa nezachovali, napríklad svetlá či tmavá téma, alebo usporiadanie prvkov v konkrétnej webovej aplikácii podľa vašich preferencií.
Nevýhodou ale je, že cookies tretích strán si ukladajú informácie, ku ktorým následne môžu pristupovať aj iné webové stránky. Takto sa o vás vytvorí profil na jednom e-shope, no zároveň iné analytické skripty budú môcť čítať tieto súbory a zisťovať, čo nakupujete.
Množstvo informácií nemá limit a závisí od toho, čo stránky uložia a čo si z nich iné vytiahnu. Skrátka informácie, ktoré e-shop uloží do takéhoto súboru, budú dostupné aj pre iné stránky, napríklad aj pre Facebook.
Teraz už viete, prečo pri hľadaní nového monitora na e-shope, začne aj Facebook zobrazovať reklamy na monitory. Vytiahol si informácie z cookies tretích strán.
Čo sa s tým dá urobiť?
Google Chrome je najpoužívanejší prehliadač. Podľa webu Statcounter má trhový podiel viac ako 73 % od októbra minulého roku po október 2025. Mnohé prehliadače budú blokovať cookies tretích strán, ak im to umožníte a vyriešia tento problém za vás. Aj keď Google od tejto iniciatívy postupne upúšťa.
Blokovanie týchto cookies nespôsobí žiadne praktické nepríjemnosti na internetových stránkach a nijako nezníži ich funkčnosť. Riešenie je teda jednoduché, aj keď menej pohodlné – prestať používať prehliadač od Googlu.
Zdroj: AdGruard
Prečítajte si aj:
Podobné články